کرونا و دوران پاندمی دنیا را متحول کرده است به طوری که بسیاری از مشاغل ناچار شدند در روند کارهای خود تجدیدنظر کرده و به دنبال راهحلها و برنامههای جدیدی برای انجام امور خود باشند، کتابخانهها نیز مستثنا نبودند. مشکلات مختلفی در ارتباط با ارائه خدمات کتابخانههای دانشگاهی در دوران پاندمی ایجاد شد و از جمله راهحلها و راهکارهای میتوان به انجام امور به صورت دورکاری، ارائه هر چه بیشتر خدمات در فضای مجازی و شبکهها اجتماعی، تهیه بیشتر منابع الکترونیک، دسترسیهای بیشتر از راه دور به منابع، تبدیل کردن منابع چاپی به الکترونیکی، بستن قراردادها و تفاهمنامهها با ناشران و کارگزاران الکترونیک، فروشگاههای کتابهای الکترونیکی و اداره پست جهت همکاری و. . . اشاره کرد. اما در بررسی دقیقتر فرآیندهای کتابخانه میتوان فهمید که تاثیرگذاری کرونا بر خدمات متنوع کتابخانهها نیز متفاوت بود. در جدول ذیل از این رویکرد به آثار و پیامدهای احتمالی بحران کرونا بر فعالیتهای کتابخانه و ارائه راهکارهای مختلف جهت انجام فعالیتها پرداخته شده است.
ارسال نظر در مورد این مقاله